Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 Lackering

Lackering


Inlägg 07 feb 2018, 21:39

Inlägg: 12
Jag skall nu försiktigt börja återställa min nyinköpta 66:a till original skick. Den är nästan rostfri men behöver en
uppfräschning i motorrum och bagagerummet.
Bilen är röd, färgkod 46. Användes denna färg även invändigt eller någon annan färgtyp?
Känns som överkurs att använda exteriör lackfärg för 1545:- liter? (VP)
Någon som kan översätta Volvo 46 till annan färgkod typ RAL eller motsvarande?

Willy 7259

Inlägg 08 feb 2018, 09:32

Inlägg: 312
Det ska vara samma färg både in och utvändigt och är målet originalutförande kan man inte måla med billig färg. Merkostnaden för korrekt färg invändigt är marginell om du ser till totalkostnaden och ångrar du färgvalet senare är det ett omfattande jobb att rätta till. Vid en försäljning kan en besparing på 2-300kr vid lackering minska försäljningspriset med flera tusen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 08 feb 2018, 10:03

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag skulle lackera motorrum och bagagerum (röd 46) på min bil åkte jag till Lackman AB här i Gbg för att få hjälp med hur jag skulle göra och vilken färg jag skulle använda.

Dom avrådde mig faktiskt från att använda dessa jättedyra billacker. Jag blev rekommenderad att använda STANDOX Standofleet 2K-HS för mindre än 200 kr/lit. Härdare mm tillkommer förstås

Som grundfärg rekommenderades jag att använda Tikkurila Temadur 20 för knappt 800 kr för 3 liter inkl härdare

Temaduren har en mycket bra rostskyddande effekt och är väldigt lätt att spruta
viewtopic.php?f=12&t=140&sid=2f4358d8b778160cf8b32c1382ec1ddc#p546

Även Standofleeten var rätt lätt att spruta efter litet övning (är inte billackerare och har inte sprutlackerat något de senaste 30-40 åren)
För att testa ut lämplig viskositet, sprutbredd, mängd färg osv hängde jag upp plastad golvpapp och testsprutade på den plastade sidan
https://www.byggmax.se/verktyg/t%C3%A4c ... app-p17030

Trots den "billiga" färgen har jag absolut inget att klaga på vad gäller blankhet och annat. Här kan du se hur motorrummet och bagageutrymmet blev med dessa färger
http://volvo1800pictures.com/0_car_phot ... ldsida.php

Inlägg 08 feb 2018, 12:19

Inlägg: 12
Tack för utförliga svar! Får se vad det blir för färg....
Per, grattis till renovering av din bil, ser fantastisk fin ut !!


Återgå till 1963 - 1969

cron