Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 Hur ska jag koppla in varvräknaren?

Hur ska jag koppla in varvräknaren?



Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Vet någon hur jag ska koppla in kablarna på denna varvräknare? Jag har ju en kabel ifrån tändspolen och en kabel som ska till fördelaren.

Vilken är in (från tändspole) och vilken är ut (till fördelare)? Och vad är flatstiftet till?

Tacksam för svar.

Bild


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Och i en tidigare tråd har du berättat att bilen är en P1800 -69. Kanske blir det lättare att hjälpa dig om man vet det?

Per L


Inlägg: 39
Hej
Jag ser på bilden att du har 70:an´s mätare och dom fungerar på samma sätt som de nyare av 1800:ans varvräknare, dvs inbyggd impulsgivare. Flatstiftet är förmodligen + matning och dom andra två är för impulsen från fördelare/tändspole.

Tänk på att denna kabel är riktningskänslig för att varvräknaren ska visa utslag,, så när du testar så kan den mycket väl visa ingenting men då är det bara skifta plats på dessa.

Vad det gäller färger på 69:an så är den som lopar genom varvräknaren vit och + matning grön och röd/vit instrumentbelysning.

Inte vet jag om du blir klokare av detta men det var ett försök iaf.

Mvh Björn


Inlägg: 39
Hej
Glömde säga att under den svarta gummiploppen sitter en potensiometer där du kan justera mätaren mot en rättvisande.


Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Per Lu skrev:
Och i en tidigare tråd har du berättat att bilen är en P1800 -69. Kanske blir det lättare att hjälpa dig om man vet det?

Per L



Ursäkta Per. Jag har tydligen varit glömsk. Känner att jag gör mkt misstag här. Ska bättra mig! :roll:
Har dessutom glömt att följa tråden här. På andra forum går det automatsikt därav sent svar.


Birre skrev:
Hej
Jag ser på bilden att du har 70:an´s mätare och dom fungerar på samma sätt som de nyare av 1800:ans varvräknare, dvs inbyggd impulsgivare. Flatstiftet är förmodligen + matning och dom andra två är för impulsen från fördelare/tändspole.

Tänk på att denna kabel är riktningskänslig för att varvräknaren ska visa utslag,, så när du testar så kan den mycket väl visa ingenting men då är det bara skifta plats på dessa.

Vad det gäller färger på 69:an så är den som lopar genom varvräknaren vit och + matning grön och röd/vit instrumentbelysning.

Inte vet jag om du blir klokare av detta men det var ett försök iaf.

Mvh Björn


Bilen har ett utséende av en 70ans P1800 men den är årsmodell 1969. Har X65 på typskylten så det sitter B20B med dubbla Stromberg.
Elsystemet har jag fått koppla om lite då det är 70ans elsystem i bilen för att passa ihop med motorn.

Dessa färger är jag medveten om. Jag får helt enkelt prova mig fram. Tack så mkt för hjälpen. Klokare har man blivit! :D
Inte visste jag att man kunde justera in det hela bakom gummipluppen där.

Elschemat jag har på 70an så ser jag ingen plusmatning mer än till belysningen. Annars går det bara en kabel genom mätaren som kommer från tändspolen och går sedan vidare till fördelaren. Konstigt att man inte ritat ut plusmatningen som isåfall ska in på flatstiftet?


Inlägg: 39
Hej
Elschemat jag har på 70an så ser jag ingen plusmatning mer än till belysningen. Annars går det bara en kabel genom mätaren som kommer från tändspolen och går sedan vidare till fördelaren. Konstigt att man inte ritat ut plusmatningen som isåfall ska in på flatstiftet?

Jag tittade på schemat och det passerar en kabel över v-räknaren som ser ut att vara ansluten via en punkt som kan vara flatstiftet.
Men jag har inte glasögon på just nu och sitter vid fel dator för att kunna förstora bilden.

Mvh Björn


Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Birre skrev:
Hej
Elschemat jag har på 70an så ser jag ingen plusmatning mer än till belysningen. Annars går det bara en kabel genom mätaren som kommer från tändspolen och går sedan vidare till fördelaren. Konstigt att man inte ritat ut plusmatningen som isåfall ska in på flatstiftet?

Jag tittade på schemat och det passerar en kabel över v-räknaren som ser ut att vara ansluten via en punkt som kan vara flatstiftet.
Men jag har inte glasögon på just nu och sitter vid fel dator för att kunna förstora bilden.

Mvh Björn



Jag dubbelkollade på elschemat idag och såg då att det från den så kallade "voltstabilisatorn" visst går en plusmatning först till varvmätaren sedan vidare därifrån till varningslampan för bromssystemet. Så visst är det så att det troligtvis ska in en plus där på flatstiftet. :)


Återgå till 1963 - 1969

cron