Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 chassienummer

chassienummer


Inlägg 20 aug 2017, 20:20

Inlägg: 17
Hej

Jag har nyligen köpt en 1800S -65, och vill väl påstå att jag inte visste mycket om bilen innan jag köpte den
Den är lackerad i två färger, röd med svart tak vilket jag förstod inte var original så jag letade efter färgkoden på ID-plåten inne i motorrummet
Där stod det kod 19 vilket ska vara svart med röd klädsel (307-265) samt chassienummer 11790
Om jag nu har hittat rätt så skulle 11790 innebära att det är en -64'a , men den har raka kofångare och inget annat enligt mig som indikerar -64
Beträffande färgen så har jag skrapat ner genom färglagren ända ner till plåten på några olika ställen och det finns inget lager som är svart
bara rött, även på det svarta taket !
Allt detta får mig att tro att ID-plåten blivit utbytt och att jag får problem om jag vill lackera den i originalkulör
Finns det nåt mer ställe på bilen där jag kan hitta chassienummer och färgkod ?

/ Per-Erik

Inlägg 21 aug 2017, 06:32

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min 63a finns chassinummret instansat i karossen till vänster (sett framifrån) om värmeventilen mellan batteriet och vindrutan.

Att din bil i så fall skulle har "fel" kofångare behöver inte alls betyda något. Det var väldigt vanligt att man "moderniserade" sina bilar förr i världen henom att byta ut detaljer som ändrades på nyare årsmodeller.
På P1800 gäller det tex friskluftintaget på tidiga årsmodeller, kofångarna och sidokromlisterna. Alla dessa ändringar var gjorda på min 63a någon gång men de två senare hade ändrats tillbaks innan jag köpte bilen

Annars är väl den vanligaste ändringen att byta grillarna på Amazoner. Dessa ändrade ju utseende flera gånger genom åren och det var enkelt att "förnya" sin gamla Amazon genom att köpa nya utföranden av grillar och sätta dit. Jag tror tom att fästena i karossen var lika mellan årsmodellerna
Senast redigerad av Per Lu 21 aug 2017, 08:37, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Förtydligande

Inlägg 21 aug 2017, 12:41

Inlägg: 312
Har du någon skylt med karossnummer? Den brukar sitta på vänster sida i motorrummet, nummret brukar vara chassienummret +- ett par hundra. Är skillnaden större kan det vara något fel. Lossa den skylten och titta bakom, karossen lackerades med den fastskruvad. Det som är mest oroväckande är avsaknaden av svart färg, men kan vara seriöst omlackerad (plåtren) vid renovering tidigare. Sannolikt har man då inte varit lika noggrann bakom klädselpaneler och i bagaget, där bör du kunna hitta originalfärgen underst. Är bilens ID oklar ska du kräva återköp eller förklaring till dessa oklarheter. Det kan finnas ytterligare en skylt med Jensens idbricka detta nummer ligger också i närheten. Kolla de nummret och färg i bagaget först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 21 aug 2017, 19:49

Inlägg: 17
På bilen sitter typ-plåten i motorrummet framför ratten, "höger sida" sett framifrån
På skylten står det Ch.Nr. 11790, det står även typ nr. klädsel & färgnr.
Jag tror mig ha läst någonstans att ch.nr. kan vara några nummer senare än det nummer tillverkaren ska ha stansat in i karossen
men jag hittar inget karossnummer
Jag har letat till vänster i motorrummet och på innerskärmen ser det ut att ha suttit 2st plåtar, den ena plåten ser ut att ha varit oval, det finns märken och skruvhål.
Att bilen skulle ha varit seriöst renoverad och slipad plåtren verkar osannolikt då den stått de senaste 35 åren på en loge och inte körts
Den har haft samma ägare i de senaste 40 åren och var således bara 12 år gammal när han köpte den om jag räknar rätt
Men den kan visserligen ha varit krockad tidigt !
Jag skulle helst lackera den i originalfärg men när jag nu inte får det att stämma med typ-plåten så vet jag inte.
Ska lyfta på allt jag hittar och är det rött bakom, så anser jag att det är rätt, även om typ-plåten säger svart
Den är t.ex röd under instrumentbrädan !!

Inlägg 21 aug 2017, 20:18

Inlägg: 22
Om det står 11790 på typplåten skall även det instansade chassinumret vara 11790, och det skall du hitta vid värmekranen, bakom batteriet/batterihyllan och stödet för huven. Sedan finns det karossnummer som troligen inte är samma men inom +/- 1-300 från chassinumret och den plåten sitter på motsatta sidan av typplåten. På min 64:a finns det även ett nummer på plåten under bakrutan inne i kupen.

/Lars

Inlägg 21 aug 2017, 20:50

Inlägg: 312
Om någon har blandat typplåtar och bilar kan du av en nitisk besiktningsman/kvinna få körförbud på grund av oklar identitet. Bilen blir då i princip omöjlig att få godkänd igen. Kontakta föregående ägare och fråga varför färgen inte stämmer. Om du tänker lackera i originalfärg är det id/typplåten som har rätt, stämmer inte det med bilen är det kanske inte rätt bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 21 aug 2017, 22:36

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vad jag kan påminna mig har alla mina bilars chassinummer som är instansat i karossen kollats vid varje besiktning. Så även på min P1800 när jag besiktigade den i våras.

Hittar du inget chassinummer instansat i plåten vid värmekranen så kolla riktigt noga. Det kan ju vara övermålat och svårt att se. Jag har lackerat motorrummet på min bil (två lager grundfärg och två lager topplack). Så även där chassinumret är instansat. Det syns dock tydligt att där är något instansat men man får titta noga för att se vilka siffror det står

Inlägg 22 aug 2017, 04:56

Inlägg: 17
Ok... det låter oroande om den ev. skulle bli omöjlig att besikta
Jag får fortsätta att leta, färgen ska ju bort så nånstans borde det finnas
Man tackar för ert engagemang och era svar, och hittar jag instansningen så ska ni få veta det !

Inlägg 22 aug 2017, 07:48

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Så här ser instansningen av chassinumret ut till vänster om värmekranen på min 63a

1.jpg
1.jpg (86.91 KiB) Visad 18980 gånger

Inlägg 22 aug 2017, 16:49

Inlägg: 312
trasch skrev:
låter oroande om den ev. skulle bli omöjlig att besikta

Risken för detta är minimal men om bilen inte hör ihop med chassinummret och det av någon anledning uppdagas kan det bli följden. Varför kollar du inte med tidigare ägaren om hur det ligger till?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Nästa

Återgå till 1963 - 1969