Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 bakaxel -65

bakaxel -65


Inlägg 30 nov 2020, 22:50

Inlägg: 312
Du kan också läsa denna http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=3&t=13474 en påminnelse om att stanna och tänka efter först. Man kan stirra sig blind ibland och inte lyfta blicken nog högt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 01 dec 2020, 07:25

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Den killen du använt skulle jag också lyssna noggrant på och en kunnigare person om hur man ställer in bakaxlar till VOLVO blir nog svårt att hitta. Och nu förstår jag din oro mot att använda begagnade delar igen.

Och har du inte gjort något mer åt bilen än bakaxeln innan oljudet började så underlättas förstås felsökningen avsevärt

Inlägg 01 dec 2020, 12:21

Inlägg: 8
Hej och för alla goda svar och tips!
jag har inte rört några andra delar av drivlinan innan eller efter renoveringen av bakaxeln so är det enda problemet jag har just nu på min fina bil. Killen som renoverade bakaxeln har varit med och provkört bilen och konstaterar att det är oljud (sjungande ljud) från bakaxeln vid gassläpp.
Vet inte om jag skall plocka ner axeln igen och byta pinjong kronhjul eller satsa på en annan axel?
Passar en bakaxel från en senare amazon till en -65?
Pean

Inlägg 01 dec 2020, 15:10

Inlägg: 312
Till årsmodell 67 kom en ny bakaxelupphängning och den axeln går inte att montera på en tidigare modell utan att modifiera minst en av följande 3 detaljer
1. Fästena på axeln
2. Fästena i karossen.
3. Bärarmar/stag mellan punkt 1 och 2.

Enbart Amazonaxlar upp till och med årsmodell 1966 passar direkt (bolt on) på 1800 -65.

Förmodligen är det bättre att försöka med en annan axel istället, den kanske bara behöver ett oljebyte och nytt fett i hjullagren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Föregående

Återgå till 1963 - 1969

cron