Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Hur få min D-type överväxel att hålla länge!

Hur få min D-type överväxel att hålla länge!

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 320
Ort: Göteborg
Den första modellen av överväxel (D-type) som satt i P1800 är förmodligen den svagaste länken i hela drivlinan. VOLVO upptäckte gissningsvis det reda på tiden det begav sig eftersom dom bytte till den hållbarare J-type när B20-motorn introducerades. Och sedan har ju verkligheten bevisat svagheten många gånger sedan dess.
Eftersom en del nya delar är omöjliga (!?) eller dyra att få tag på och begagnade komponenter i bra skick är svåra att få tag på så gäller det att hantera sin överväxel med förstånd.

Mina växellådor fungerade bra och lät bra men jag ville ändå plocka isär dem för att se hur skicket var samt för att byta lager i förebyggande syfte. När jag plockade isär överväxeln såg jag till min förvåning att den var i ett tidigt stadium mot ett fullständigt haveri. Alla tre planethjulens axlar var slitna. En axel hade slitits ner som mest 0,09 mm. Dessutom hade nållagrets nålar slitits ner mycket så planethjulet glappade mycket mer än så i ena änden av sin axel.

Axlar.jpg
Axlar.jpg (80.67 KiB) Visad 493 gånger


vilket troligen inneburit att detta planethjul gått ”snett” i förhållande till övriga drev i planetväxeln. Detta ”sneda” planethjul hade överbelastat kuggarna på flera kugghjul så att dom hade börjat få skador. Utan att byta dessa slitna axlar hade ett haveri varit ett faktum inom gissningsvis 1000-3000 mil.

Efter att ha renoverat min D-type överväxel kommer jag att hantera den med försiktighet för att få den att hålla så bra som möjligt i framtiden. Tex så här:

1. Lägg inte i överväxeln vid för låg hastighet. Lågt varvtal och högt vridmoment sliter förmodligen mer än högre varvtal. Och är dessutom lätt att undvika.

2. Undvik att segdra med överväxeln inkopplad i tex uppförsbackar. Växla hellre ner till fyran. Med överväxeln urkopplad belastas inte den klena planetväxeln i överväxeln

3. Koppla i och ur överväxeln med kopplingen nertrampad så slipper man helt dom belastande rycken i transmissionen. Strunta således i alla målande beskrivningar över hur man bäst lägger i och ur överväxeln utan att koppla ur

4. Byt växellådsolja ofta (kanske redan efter 2000-3000 mil) och använd en SAE 20W-40 eller SAE 30 olja. I en annan tråd ( viewtopic.php?f=7&t=397 ) har jag redovisat att 10W-30 olja gav mig (för) lågt oljetryck vid varm växellåda och 20W-50 olja gav mig för högt oljetryck vid kall växellåda vid vanligt svenskt sommarväder

5. Se till att oljenivån i växellådorna är på rätt nivå. Det innebär att alltid efterfylla olja efter ett oljebyte för att kompensera för oljan som eventuellt i efterhand runnit över till överväxeln. Och att kolla att påfyllningshålet på växellådan sitter på rätt höjd. Har man tex satt ihop en M40-låda (som inte haft överväxel från början) med en överväxel så sitter oljpåfyllningshålet för lågt ( http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=3&t=13335#p114869 ) och då är risken att överväxeln får för dålig smörjning.

6. Om man har möjlighet (och lust) plockar man isär överväxeln för att kolla slitaget (säg var 5000e mil) även om den går och låter bra. Då har man möjligheten att byta delar som börjar bli slitna innan de svårfunna delarna tagit skada. Alla lager och planethjulens axlar finns fortfarande att köpa nya för vettiga pengar


Inlägg: 320
Ort: Göteborg
Ni som vill ta del av bakgrunden till att jag kommit fram till ovanstående sätt att hantera min D-type överväxel, för att få så lång livslängd som möjligt, kan göra det här.

UTFÖRANDE PÅ PLANETHJULENS AXLAR

Följande tre olika utföranden på axlar har jag träffat på när jag letat delar till min överväxel

1.jpg
1.jpg (142.45 KiB) Visad 237 gånger


Frågar jag olika företag som borde vara duktiga på dessa överväxlar får jag följande kommentarer (företagen quantumechanics.com, odspares.com och overdrive-repairs.co.uk)
- ”Senare” varianter av överväxlar har ett smörjsystem (med ett borrat centrumhål i huvudaxel) som leder in olja till planethjulens lager via centrumhål i planethjulens axlar. Har man skitig olja kan skiten följa med och täppa till oljehålen i axlarna så att lagren inte längre förses med olja som det är tänkt
- Det har ingen större betydelse vilket utförande på axlarna man använder. Det finns för och nackdelar med alla utföranden

SLITNA AXLAR TILL PLANETHJULEN
Planethjulens axlar är en svag punkt i dessa överväxlar. Det verkar som om axlarna och dess härdning inte håller för den belastning som dom blir utsatt för. I planethjulen sitter två nållager bredvid varandra. Eftersom kuggarna sitter i ena ”änden” av planethjulet blir ett av dessa nållager mest belastat och där slits axeln först och mest. I inlägget ovan syns hur mina axlar såg ut

Då börjar drevet ”gå snett” och börjar därmed överbelasta ”ena änden” av kuggarna på både solhjul och ringhjul. Har man då, som på en D-type överväxel, redan från början klena kugghjul som börjar belastas på kanske bara en tredjedel av kuggarnas längd så riskerar man få väldigt kort livslängd på sin överväxel.

Solhjulet kan röra sig axiellt någon centimeter och på min överväxel ville solhjulet inte gå ”ända in” till rätt läge. Detta innebar att solhjulet bara belastade runt två tredjedelar av planethjulens kugglängd. Det syns på kuggarnas slitage att solhjulet (nedersta delvis skymda kugghjulet) inte varit längre in (åt höger) än på bilden

3.JPG
3.JPG (61.03 KiB) Visad 237 gånger


Gissningsvis berodde detta på att ett planethjul började gå ”väldigt” snett på sin axel (pga stort slitage på axel och nållager i ena änden av axeln) och därmed hindrade solhjulet att ”gå in” hela vägen vid belastningen när överväxeln var påslagen. Resultatet är även här att kuggarna belastas mer än nödvändigt

PLANETHJULENS NÅLLAGER
När jag bytte axlar och nållager fick jag nållager med dubbelt så många rullar som original nållager

4.jpg
4.jpg (57.16 KiB) Visad 237 gånger


Det borde vara bra för axlarna eftersom, åtminstone teoretiskt sett, blir belastningen per rulle mindre och därmed också punktbelastningen på axlarna. Då borde axlarna hålla längre!

TYP AV OLJA I VÄXELLÅDORNA
Min D-type överväxel visade sig fungera bäst med 20W/40-olja. Gissningsvis fungerar 30-olja lika bra.

Tunnare olja (10W/30 och 10W/40) tyckte jag gav onödigt lågt oljetryck vid varm växellåda och låg hastighet. Risken att bromsbanden börjar slira vid påslagen överväxel (bara då oljetrycket har betydelse) ökar förstås vid (för) lågt oljetryck.
20W/50-olja gav alldeles för högt oljetryck den första minuten vid kall växellåda. Reduceringsventilen klarade inte alls av att hålla trycket nere på rimlig nivå. Efter några kilometers körning, när oljan började bli litet varm, fungerade det dock bra.

Proven gjordes en vanlig svensk sommardag med en utetemperatur på runt 20 grader

KOSTNAD FÖR ATT RENOVERA EN D-TYPE ÖVERVÄXEL
När jag nu har börjat plocka ihop min överväxel har jag lagt ner mellan 5.000 och 10.000 kr i bara delar. Och då är det ändå flera dyra delar som jag inte har behövt byta (tex oljepump, kopplingslamell och solenoid)

SLUTSATSER
Ovanstående upptäckter säger mig att byta olja ofta för att oljan inte skall bli skitig och för att skölja ut den skit som ändå skapas, att inte segdra med överväxeln inkopplad för att minska belastningen på drev och lager samt att byta planethjulens lager och axlar vid minsta tecken på slitage.
Tyvärr verkar det senare inte upptäckas utan att man plockar isär överväxeln. Åtminstone för mig var det för sent när kugg(o)ljudet började höras. Ett obetydligt kugg(o)ljud som jag inte var det minsta orolig för. Det borde jag ha varit!


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...