Forumindex Bilens kategorier Motorer Renovering av B20 motor med portat, planat topplock 130hk!

Renovering av B20 motor med portat, planat topplock 130hk!

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 10
Renovering av B20 motor med portat, planat topplock och ca 130hk!

Har renoverat en B20 -73 motor med 6 bultad vev och topp med 44/35 mm ventiler. Blocket såg fint ut men har honat cylindrarna då det var antydan till vändkanter. Köpte bättre vevaxel då den gamla hade ojämnheter och har monterat nya ram- och vevlager från VP-Autoparts. Kolvarna såg bra ut så jag monterade en ny kolvringssats i B20 standarddimension.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Installerat en Volvo K-kam (satt på "E" motorer från -74) inkl. nya lyftare. Monterat en ny komplett kamdrevssats från Motoroldies. Bytte till en bättre oljepump och installerade ny kula och kraftigare fjäder från KG-trimning. Planat topplocket ca 3,5mm för bättre kompression och högre effekt. På B20 toppen har jag slipat in de nya rostfria 44/35 ventilerna och monterat nya ventiltätningar. Den planade och portade B20 toppen har komp. ca 10.5:1.

B20 motorn med K-kam, planad/portad topp och spec. enligt Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport! ska även få ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre. Praktiskt när man har egen svarv och dubbelgarage!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Installerat en ny tunnare topplockspackning på 0,8mm. Monterat ny bensinpump, ny vattenpump, ny kamdrevskåpa och ny gavel med packboxar så jag slipper oljespill.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Renoverat fördelaren så tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och 4st nya NGK 7 tändstift ska fungera bra.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Den nyrenoverade och trimmade B20 motorn med portat och planat topplock med 44/35mm ventiler och K-kam borde, med rätt tändinställning, finjusterade dubbla SU förgasare, nya KD-nålar och större luftfilter, ge ca 130hk DIN!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Budget för renoverad B20 motor!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Budget för renoverade dubbla SU!

De renoverade dubbla SU 3-bult förgasarna kostar ca 4975kr med grenrör.

Har låtit renovera dubbla SU 3-bult förgasare, dvs samma som på P1800 -67 och 123GT. Nyrenoverade dubbla SU 3-bult med grenrör i gjutjärn, blästrat och målat med värmetålig mattsvart färg 800 grader. Kåporna är polerade och förgasarna har 2 nya KD-nålar, nytt fäste för gasstag, ny mellanaxelsats och original förgasarplåt. Nya packningar till luftfilter medföljer.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Installerar större runda luftfilter med 3 bultar från 1967 och upp.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Motorbänk för test av B20 motorn!

Ide´n är att kunna starta B20 motorn och köra den obelastad för att kunna se att tändning, bränslepump, förgasarinställning, oljetryck, generator och motor mm fungerar. Till höger om batteriet sitter en liten bensintank fylld med 98 oktan från Circle K med blytillsats!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Manöverpanel för motorbänk!

Bild
(Manöverpanel till motorbänk. Foto Biltema den 2018-01-26!)

Testobjekt en B20 med K-kam, planat topplock 3,5mm för bättre kompression och högre effekt. På B20 toppen har jag slipat in de nya rostfria 44/35 ventilerna och monterat nya tätningar. Installerat nyrenoverade dubbla SU förgasare med vassare KD-nålar, 115hk.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-04-25! :ugeek: )

Den planade och portade B20 toppen har komp. ca 10.5:1. Motorn har även fått ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre.

Mer information om motorbänken finns här: Motorbänk för test av B18/B20 motorer klar!

Inkörning av ny kamaxel och hårdare fjädrar!

För att minska slitaget vid inkörning av trimmade motorer med hårdare ventilfjädrar, vassare kamaxlar och nya lyftare mm så rekommenderas att man använder en mineralolja med höga zinkhalter, tex Kendall GT-1 20W50 Zink mm.

Slutligen en film med provkörning av B20 motorn!

Bild
(Film från YouTube av Tommy Lekström den 2018-04-25! :ugeek: )

______________________________________________________________________________________________

Trimning av B20, 180hk och 200km/h!

Anonym skrev:
"Trimning av P1800 motorn som ger minst 180 hästkrafter, men har inte mätt effekten. Borrad och strokad vevaxel, 2.3L, smidda kolvar (från VW), KG 6 kam, portad topp med större ventiler från KG, dubbla ventilfjädrar, dubbla Weber-förgasare med bestyckning rekommenderad av KG. Sänkningsfjädrar från Lesjöfors, Koni bromsklossarna. Fälgar 6" speciellt tillverkade baserade på original centrum, däck 195x65. Elektrisk bensinpump och kylare fläkt, egen kylare för oljekylning. (oljan gick för varm genom att köra på Autobahn i Tyskland utan denna kylare). Kraftigare koppling från KG. Utväxling i bakaxel (1:3.73) och renoverad Overdrive typ J utförd av SVIS (se bild). Bilen har en acceleration under 7 sekunder. Från 0 - 100 och toppfart över 200 km/h utan att det rekommenderas. Förbrukning 1.2L/mil - jag kan inte minska. Detta är en otroligt fin bil att köra i dagens trafik jämfört med en bil med standard motor. Motorn är lite bättre i stil med bilens utseende. Flera bilister har fått en överraskning när de försöker, när ljuset ändras till grönt! Om det är någon annan som har trimmat sin B20, kan det vara intressant att höra vad de har gjort!"

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Ingar Hære. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!)

Bild
Bild
Bild
Bild
(Film Ingar Hære. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!)

Bild
Bild

Mer om inlägget Trimning av B20, 180hk och 200km/h finns på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!
_________________________________________________________________________________________________


Trimning av B18 och B20!

Bild
Bild
(Foto Micke Hedström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Mer om inlägget Trimning av B18 och B20 finns på Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!

______________________________________________________________________________________________


Nästa steg en B20 med 190hk och 2.4-liter?

Borra och stroka motorn till 2,4-liter. Modifiera topplocket enligt Timos Motor. Installera Nisse Hedlund-kamaxel, rejält lättat svänghjul av skelett-typ och dubbla Weber 48-förgasare!

Bild
(Foto Kent Sundell. B20-motorn är förstorad till 2,4 liter. Effekt 190hk vid första mätningen!)

_______________________________________________________________________________________________


Slutligen filmer med renovering av P1800 B20B motor!

Bild
Bild
(Film från YouTube av Herman Wäpling. Part 2: Demontering av Volvo B20B motor!)

Länk till film Part 2: Demontering av Volvo B20B motor!

Länk till film Part 3: Renovering av Volvo B20B motor, nedre del!

Länk till film Part 4: Renovering av Volvo B20B motor till P1800!


Återgå till Motorer

cron