Sir Joseph Lucas och hans elsystem

…även känd som ”mörkrets furste”, ”uppfinnare av glappkontakten”…
Av: Fredrick Beste, Uppsala

Under 60-talet användes Lucas elsystem i praktiskt taget alla bilar som tillverkades på de brittiska öarna. En klassisk skillnad mellan Lucas och de flesta andra elsystem (främst konkurrenten Bosch, förstås), är att Lucas använder positiv jord.

Under 70-talet var Lucas inblandat i flera försök att tillverka eldrivna bilar. Alla misslyckades.

Det skedde Inte mycket på produktutvecklingsidan förrän 1980… förvirrande kopplingsdiagram, ologiska och odokumenterade byten av kabelfärger, billiga reläer och omkopplare tillverkade av de billigaste komponenter man kunde hitta, några av de sämsta layouter av anslutningskontakter man överhuvudtaget kan tänka sig…

Ryktesvis skall el-komponenter från Marelli vara ännu värre än Lucas.

I brittiska bilar, såväl i alla äldre motorcyklar som i MG, Triumph, Morris, Austin och Jaguarer samt Land Rover,s hittar man Lucas dynamos eller generatorer, för 12 eller 24 V, med sitt positiva jordsystem. Denna sorts system har visat sig vara mycket känsligt för jordfel, vilket kan vara en delförklaring till problemen med Lucas-systemen.

Emellertid hade även alla Nissan (f.d. Datsun) 12V/positiv jord på den tiden, så Lucassystemen var INTE unika på den punkten.

Många bilentusiaster bär vittnesbörd om hur illa deras bilars Lucas-komponenter fungerar… tändningproblem, trasiga spolar, sprickor I fördelarlocken, snabbt utslitna tändstift… Skräckexemplen är många, några exempel:

Under andra världskriget kunde RAF’s Spitfire-flygplan bara flyga några få timmar innan magneterna i Lucas-systemet gav upp. Genom ett utvecklat nätverk av mellanhänder kom britterna över 30 000 tyska magneter (från Bosch), vilka man plockade av klisterlapparna från, och satte över engelska istället…

”Mitt första jobb var 1959 i en verkstad I USA som specialiserade sig på utländska bilar – japanska bilar importerades inte på den tiden, så det var mest brittiska, tyska och franska bilar då. Någon enstaka gång kom det in en SAAB eller Volvo. De brittiska bilarna med Lucas-system var en ständig plåga för oss. Det var alltid något fel! Och detta var på den tid då en ett bilelektriskt system knappt var något mer än strålkastare och signalhorn…Jag vill minnas att strömbrytarna var värst. Vi bytte oftast ut brytare och kondensatorer mot amerikanska eller Bosch. Likadant med tändstiften – där satte vi istället in Champion, NKG eller Bosch.”

”Jag hade Lucas på min Sunbeam Tiger… I regnet fungerade inte vindrutetorkarna, eller snarare så gick de i 5 minuter för att sedan stanna. Strålkastarna fungerade inte i dimma. I ett ösregn slocknade hela instrumentpanelen för aldrig mer fungera fast jag inte hittat en enda kortslutning eller glappkontakt någonstans, trots att jag letade i 6 mån. Jag hade Boschsystem i mina Volkswagen och Porsche, och har aldrig haft något problem där…”

”Jag var professionell bilmekaniker under 70- och 80-talet… Här är min favorithistoria om Lucas… Jag jobbade hos en VW-återförsäljare på det sena 70-talet, en av sekreterarna, Toni, hade en splitterny TR7:a, en av de sista suckarna från den utdöende brittiska bilindustrin… Den bilen hade en rad intermittenta problem, och kom tillbaka till verkstaden gång på gång. Till slut lyckades hon få fabriksrepresentanten att åka på en provtur med henne… De körde runt i trekvart ungefär, allting fungerade perfekt till Tonis stora besvikelse. De körde tillbaka till bilhallen och parkerade utanför. ”Ibland beter den sig konstigt när jag trycker på ratten” sa hon och dängde till ratten med knytnäven, en enda gång. Rök trängde fram omedelbart från under instrumentbrädan. När sekreteraren och fabriksrepresentanten kastade sig ur ut bilen, tog det eld rejält. Bilen blev fullständigt utbränd, mitt framför bilsalongen…

”Ett annat irritationsmoment är spänningsstabilisatorn i instrumentpanelen; denna odokumenterade funktion reducerar spänningen till instrumenten från 12 till 9 V med en bimetallskontakt som hettas upp av en värmekabel. Den genererar intermittenta av/på-pulser istället för stadig matning. Dessutom har värmekabeltekniken i instrumenten också har en annan sidoeffekt; om man har hål i torpedväggen eller liknande under instrumentbrädan, kan kall luft som sveper in där påverka avläsningen av motortemperaturen och bränslemätaren variera kraftigt, beroende på hastighet och vindriktning… Detta levererade Lucas så sent som 1982… då det förmodligen var gammal teknik t o m i Östtyskland…? Inte ens Trabanterna hade temperaturvisare som var vindkänsliga…”

”Strålkastare, blinkers, varningslampor och andra ljus skulle behöva vattennivåindikatorer… Både inskruvade indikatorer och monterade ljusarmaturer fylls med regnvatten, smuts och vägsalt… Det finns ingen dränering, så om man undrar varför ens indikatorer inte lyser när man slår på kontakten en mörk kväll, så bör man kolla vattennivån innan man börjar felsöka elsystemet! Min högra blinkers var halvfull, och jag var förbryllad över att den ändå fungerade till och från…”

Rapporter finns också om centrallås som inte öppnas, ljus som plötsligt slocknar, och mycket, mycket mer…!


En typisk startmotor från Lucas. Naturligtvis havererad…


Några Lucas-detaljer på P1800.

Lucas och P1800
Eftersom P1800 ursprungligen byggdes av sportbilstillverkaren Jensen i England, så var det lätt att förstå att många Lucas-detaljer ”följde med in” i produktionen. De flesta externa lampor (utom strålkastarna), kabelstam, reläer och säkringsboxarna är av det ”berömda” fabrikatet. All motorelektronik däremot, (brytare, stift, spole, laddning, osv.) är dock gjort av Bosch. Vindrutetorkarmotorn är faktiskt tillverkad av Electrolux! P1800 är – gudskelov – inte ett av de mer utpräglade Lucas-märkena, med allt vad det innebär av dåligt rykte om otillförlitlighet…

Under 80-talet såldes tillverkning av fordonselektronik till Magneti-Marelli och gick successivt över till andra aktiviteter, specialiserandes på kraftbromssystem för tunga fordon.

1996 slogs Lucas ihop med amerikanska Varity Corporation till en stor koncern med c:a 60 000 anställda och en omsättning på 4 miljarder brittiska pund. 1999 var det dags igen – multinationella koncernen TRW köpte upp LucasVarity, och är numera en bjässe inom bromssystem, underleverantör till flygindustrin (Aerospace), samt mycket mera.

Varumärket Lucas har försvunnit. Snart slås TRW samman med flygtillverkaren Northrop Grumman. Förmodligen kommer all verksamhet kring bilar då att avyttras och den nya koncernen renodlas mot flygplansdetaljer. Om Lucas kommer tillbaka som varumärke är väl mer tveksamt…

lucas5Historik

Företaget Joseph Lucas Ltd. startades i Birmingham 1875 med produktion av karbid- och acetylendrivna lanternor till båtar och cykellampor. När bilarnas hastigheter ökade, behövdes det allt starkare strålkastare och det krävdes att bilarna själva kunde generera den ström de behövde, generatorerna blev standardutrustning. Eftersom batterierna lagrar likström, tillverkade Lucas likströmsgeneratorer.

1920 började man också tillverka ackumulatorer (blybatterier). Under världskrigen tillverkade Lucas cyklar, bajonetter och morsetelegrafer till brittiska armén.

Lucas-humor
Det finns gott om humor kring Lucas, här är några axplock:

  • Lucas motto: ”Åk hem innan det blir mörkt”! Lucas förnekar att de uppfann mörkret, men gör fortfarande anspråk på rättigheterna till ”plötslig oväntat mörker”!
  • Lucas innehar patent på både kortslutningen och glappkontakten.
  • Lucas – uppfinnare av den första intervalltorkaren och autoavbländande strålkastaren!
  • De 3 lägena på en standardomkopplare från Lucas: Svagt, Fladdrande och Av. De övriga 3 lägena – Rök, Brand, Eld.
  • Originalet bland stöldskyddsssytem – Lucas Electrics.
  • Om Lucas gjorde vapen, skulle inga krig kunna startas heller !
  • Hörde ni om torpeden som drevs av Lucas-komponenter? Den sjönk!
  • Lucas-systemen använder faktiskt växelström – det är bara så att den har slumpfrekvens!

Kommentera