Jenny och Samir redo för avfärd till bröllopsfesten.

Bilar och Brudar

Att bilar och brudar hör ihop har man ofta hört. Jag hade inte förväntat mig att få uppleva detta så konkret. Men när Jenny och Samir skulle gifta sig så frågade dom om jag ville köra brudparet i min P 1800. Det var ett förtroende som jag inte kunde säga nej till

Vigseln skulle ske den 25 Maj i Gödestads gamla kyrkoruin. Det var täta kontroller av väderprognoserna de sista dagarna. Vigseln var ju utomhus och ett sådant arrangemang samt körning passar bäst i vackert väder. Lyckan stod oss bi och vädret var perfekt. Soligt med ljumma vindar och fågelsång.

Att få plats med Jenny i framsätet var inga problem, trots en voluminös klänning. Men brudgummen hade det lite trångt i baksätet. Samir är ung och vältränad och hade inga problem att komma ur bilen vid det lilla stopp vi gjorde för att dricka lite stärkande bubbel innan färden gick vidare till Åkulla friluftsgård, där alla gästerna stod och väntade på vår ankomst.

Tärna, marskalk och brudnäbbar behövde naturligtvis också skjuts. Dom åkte med min fru Heléne i vår röda Amazon 123 GT. En bil som också föll både åkande och publik i smaken. En rolig händelse var att Samirs pappa, som är från Libyen, berättade att han hade haft en vit P 1800 -66 i sin ungdom. Hans far hade förfasat sig över att sonen hade köpt en så snabb bil. Med P 1800 blir världen lite mindre och kanske lite rundare också.

Bengt Gunnarson Rolfstorp  medl 6306  

Kommentera