Forumindex Bilens kategorier Transmission, kraft, fram- och bakvagn... Vilken fälgbredd (tum) passar till vilket däck?

Vilken fälgbredd (tum) passar till vilket däck?

Hjul, Kraft, fjädring, bak- & framvagn, styrning, växellådor, overdrives - Allt som rör det mekaniska utanför motorn.


Inlägg: 160
Ort: Karlskoga

Vilken fälgbredd (tum) passar till vilket däck?

Ibland vill man veta vilka fälgar som går på en viss däckstorlek. Detta är något som kan vara svårt att veta. I listan nedan så ser du vilken däckstorlek som passar vilken fälg. Observera att listan inte är 100% sanning, för olika däck kan man sträcka/ töja på olika vis.
Listan nedan visar vilken dimension på 15-tums radialdäck som passar till vilken fälgbredd (tum):

Dimension Fälgbredd
165/70R15: 4" - 5.5"
165/80R15: 4" - 5.5"
175/45R15: 5.5" - 6.5"
175/50R15: 5" - 6"
175/55R15: 5" - 6"
175/60R15: 5" - 6"
175/65R15: 5" - 6"
175/70R15: 4.5" - 6"
175/75R15: 4.5" - 6"
185/55R15: 5" - 6.5"
185/60R15: 5" - 6.5"
185/65R15: 5" - 6.5"
185/70R15: 4.5" - 6"
185/80R15: 4.5" - 6"
195/45R15: 6" - 7.5"
195/50R15: 5.5" - 7"
195/55R15: 5.5" - 7"
195/60R15: 5.5" - 7"
195/65R15: 5.5" - 7"
195/70R15: 5" - 6.5"
195/80R15: 5" - 6.5"
(Utdrag för 15 tums radialdäck från http://www.gand.nu)

Michael Bengtzing skrev:
Har idag monterat Vitour Galaxy R1, 195/65-profilsdäck med 23mm vit däcksida på 5,5" breda fälgar!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-07-04!)

Gamla 80-profilsdäcket ser lite klent ut!

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-07-04!)

Billiga däck från Tyred.se

Exempel på Vitour Galaxy R1 veterandäck, 15 tums Radial med vit däcksida från Tyred.se!

Dimension Bredd vit rand Pris
185/65R15 Vit sida 19mm. Pris 579kr/st
195/55R15 Vit sida 8 mm. Pris 587kr/st
195/60R15 Vit sida 10mm. Pris 606kr/st
195/65R15 Vit sida 23mm. Pris 625kr/st
195/70R15 Vit sida 22mm. Pris 599kr/st
(Priser från Tyred.se den 2017-07-06! Tillkommer miljöavgift för 4st däck 80kr och frakt 4st däck 196kr!)

Bild
(Vitour Galaxy R1 veterandäck, 195/65R15 med 23mm vit däcksida från Tyred.se!)


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 197
Ort: Göteborg
Diametermässigt fungerar de däck du monterat bra (2% mindre än 165/80*15) och det blir ju rätt syggt också.
Men jag tycker nog att en del av tjusningen med att ha en så gammal bil är att hålla den så original som möjligt. Dvs löjligt smala däck, bullrig, trög i både styrning och acceleration, varm på sommaren, taskig motorgång innan motorn blivit varm osv.

Om inte annat så uppskattar man servostyrning och litet andra "nödvändigheter" på vardagsbilen mer än man annars brukar göra när man nyligen varit ut en sväng med P1800an

Blir inte bilen ännu mer trögstyrd med bredare däck än med original däck? Jag tycker att det är trögt redan som det är i original!
Tänk vad dåligt minne man har! Jag kommer inte ihåg att jag tyckte den Amazon jag hade i början av 70-talet var speciellt trögstyrd!


Inlägg: 160
Ort: Karlskoga

Originalskick är värt mest!

Håller med dig Per Lu! Charmen med gamla bilar är att de är billiga, enkla att laga, roliga att köra och har beprövad teknik! Ja, den blir lite mer trögstyrd med 195/65/15, när man står still eller fickparkerar. När man väl börjar rulla så är det OK.

När jag köpte den röda P1800 -64 satt klassiska Slot Mags monterade och säljaren hade inte kvar plåtfälgarna. Då P1800 är värd mest i originalskick har jag nu köpt 4 original plåtfälgar och lackerat dem röda med tidsenliga kromade snobbringar (den fjärde fälgen är på blästring). De gamla 175/65/15 däcken ska monteras då jag fått alla plåtfälgarna blästrade, lackerade och klara.

Bild

Säker väghållning i hög hastighet? Ja tack!

En P1800 blir roligare att köra med lite klassisk trimning så man kan hålla tempot på motorvägar. Pelle Petterssons design av P1800 förpliktar att den lever upp till sitt utseende, en Ferrari från Göteborg!

ferrari_goteborg.jpg
ferrari_goteborg.jpg (20.86 KiB) Visad 230 gånger

Lät min brorson köra den röda P1800 -64 i helgen. Han körde bra och som i en ny Volvo, bla fort in i en rondell. Kände genast att när motorn är trimmad till ca 130hk så måste även väghållningen förbättras!

Har en längre tid känt att däcken är för smala (175/65/15) för bra väghållning. Har idag monterat 195/65/15 däck på mina klassiska Slot Mags 5,5" fälgar som gav mycket bättre väghållning och snyggare utseende!

Vitour Galaxy R1 veterandäck 15 tums Radial med vit däcksida från Tyred.se!

Dimension Bredd vit rand Pris
185/65R15 Vit sida 19mm. Pris 579kr/st
195/55R15 Vit sida 8 mm. Pris 587kr/st
195/60R15 Vit sida 10mm. Pris 606kr/st
195/65R15 Vit sida 23mm. Pris 625kr/st
195/70R15 Vit sida 22mm. Pris 599kr/st
(Priser från Tyred.se den 2017-07-06! Tillkommer miljöavgift för 4st däck 80kr och frakt 4st däck 196kr!)

Bild
(Vitour Galaxy R1 veterandäck 195/65R15 med 23mm vit däcksida från Tyred.se!)

Om man stundtals kör i 200km/h så måste man ha väghållning därefter! Som tur är så fungerar bromsarna bra! Har tidigare monterat nya bromsskivor med nav, nyrenoverade bromsok, nya bromsbackar och nya bromsslangar. Uno Kruse har renoverat Girling 1-krets bromsservo.

Michael Bengtzing skrev:
Har bytt till blyfri topp för miljön!

Det satt redan en B20 i den röda P1800 -64 vid köp. Motorn är nu renoverad med ny K-kam, dubbla SU med KD-nålar, 3.5mm planat och blyfritt topplock samt dubbelt avgasgrenrör. Tidigare har jag även monterat nya stötdämpare.

Slutligen ska jag byta till nya gummibussningar i fram och bakvagn, krängningshämmare mm. Såg att de var ganska slut när jag hade bilen upplyft vid däcksbytet.

Hur fort går en trimmad P1800?

Var på bilutställning i fredags och träffade en kille som renoverar en P1800. Han hade på 70-talet kört en 1800ES med insprutning i 220km/h vid 7000rpm och OD typ J inkopplad. Konstaterade att det var nödvändigt att extrapolera grafen till 7000rpm och 220km/h!
Bild
(Dokument Verkstadsmeddelande: Motorvarvtal på olika växlar för M41 typ D med utväxling 0.756:1)

Korrigeringsfaktor M41 typ J versus M41 typ D ca 5.4%!

Då nya OD typ J har utväxling 0.797:1 och gamla OD typ D har utväxling 0.756:1 så är korrigeringsfaktorn 0.797/0.756, dvs ca 5.42%. När M41 typ D varvar ca 6400rpm vid 220km/h behöver M41 typ J varva ca 6750rpm. En 1800ES med insprutning som kör i 220km/h och varvar ca 7000rpm med M41 typ J verkar teoretiskt rimligt!

Tack Pelle Pettersson för att du designade P1800 med en kaross som gav lågt luftmotstånd!

Bild


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 1
Är det här märker bra?https://www.abswheels.se/sommardack/vitour/?pid=GMG118557&p=1 har för mig att vitour är ett rent skit däck?


Inlägg: 197
Ort: Göteborg
Starkt förenklat kan man väl säga att om man bara lyckas få få bra balans i "skitdäcken" så funkar dom nog hyfsat på en så gammal entusiastbil som en P1800. För de flesta av oss är det nog för det mesta torrt väglag och soligt när vi är ute och glider runt i våra bilar några få mil om året.

Jag har kört med min P1800 i nästan ett halvår nu och:
- jag har aldrig kört fortare än 110 än
- jag har aldrig kört den på plaskblöta vägar än
- jag har aldrig accelererat eller bromsat hårt
- jag har aldrig kört fort i en snäv kurva
- jag försöker hålla "stort" avstånd till bilen framför för att undvika stenskott
- osv

Det kändes ända in i märg och ben när jag en gång var tvungen att åka en kort sträcka på en grusväg. Jag var nog inte över 20 km/tim någon gång för jag har ju lagt ner hundratals timmar på att svetsa, blästra, måla och dinitrola underredet. Och det vill man ju inte sabba i första taget.

Med den BMW från 1972 som jag sålde för några år sedan (efter 75.000 mil) var det dock annorlunda. Den körde jag varje dag året runt i alla väder. På den bilen behövdes förstås bra kvalitetsdäck av (helst) ett välkänt märke


Återgå till Transmission, kraft, fram- och bakvagn...

cron