Forumindex Bilens kategorier Motorer Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?

Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Vilken kamaxel ska jag köpa till min B18/B20 motor?

Det finns en hel del klassiska Volvo kamaxlar men även nya typer av kamaxlar,
specialkamaxlar att köpa till B18/B20 motorer från tex KG trimning och TG Motor!

Bild

Volvo´s kamaxel typ C, D och K är de mest populära kamaxlarna till en P1800. Har provat kamaxel typ C, D, K och R i mina B18/B20 motorer. Jag föredrar personligen kamaxel typ K som har bra vridmoment och skaplig effekt. Kamaxel typ K är lite vassare än D.

Byte till specialkamaxel från KG trimning

KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Lämpliga förgasare är dubbla SU!

Bild

Byte till specialkamaxel från TG Motor!

Bild

TG Motor specialkamaxlar till B18/B20. Tex TG 761 är något starkare än D. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU!

Bild

Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!
Jag har installerat en klassisk Volvo typ K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar samt högeffektständspole med motstånd. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6000 RPM. Min P1800 med B20 motor och K-kam går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Anonym skrev:
"Köp en hel kamaxelsats, dvs kamaxel inkl. 8 nya lyftare tex från VP-Autoparts för ca 1795kr. Kom ihåg att samtidigt beställa monteringspasta till kamaxeln, dvs fett till kamaxel och 184 gram kostar ca 120kr."

Bild

Anonym skrev:
"Passa samtidigt på att ev byta till ny kamdrevsats vid kamaxelbytet. Köp och byt till kamdrevsats i fiber, tex från VP-Autoparts för ca 1650kr. Kamdrev i fiber är originalmonterat av Volvo och tystare. Mitt gamla fiberdrev var gammalt, sprött som kex och gick sönder vid kambytet."

Bild

Anonym skrev:
"Motorrummet på min röda P1800 -64. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör, blyfri B20 topp från VP-Autoparts. Den blyfria B20 toppen från VP-Autoparts är planad 3,5 mm och konverterad till blyfri bensin! Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6000 RPM. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!"

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-01-05!)

Det är aldrig för sent för att börja trimma eller tävla!

/Hälsningar Baby Blue Racing Team!

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-01-05!)

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Återgå till Motorer