Forumindex Bilens kategorier Motorer Sitter din kylarfläkt fast ordentligt?

Sitter din kylarfläkt fast ordentligt?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 230
Ort: Göteborg
När jag lade i motorn i min bil skruvade jag fast kylarfläkten (4 skruvar) som jag brukar göra och "aldrig" brukar mina bultförband släppa. Men efter knappt 150 mil befann jag mig på motorvägen när kylarfläkten behagade lossa så mycket att den skar sönder min splitter nya kylare långt bortom alla möjligheter att kunna lagas

Trasig kylare.JPG
Trasig kylare.JPG (132.86 KiB) Visad 500 gånger


Tre skruvar saknades helt och den fjärde var nästan helt utskruvad.
Efter detta tillbud skruvade jag fast fläkten mycket hårdare än jag brukar dra åt "M8-skruvar" (fast den är ju motsvarande tum-dimension förstås) och dessutom låste jag den med gänglåsning. Och nu efter några tiotal mil kan jag återigen konstatera att skruvarna inte sitter fast ordentligt. Jag kunde dra åt dem en 1/8-dels varv eller så.

Denna gång har jag dragit åt lika hårt som förut, använt gänglåsning och dessutom fjäderbricka samt låst bultskallarna med ståltråd som man gjorde förr.

Låsta skruvar fläkt.jpg
Låsta skruvar fläkt.jpg (92.82 KiB) Visad 500 gånger


Nu vore det väl själva f-n om inte fläkten kommer att sitta kvar i framtiden!
Eller vad tror ni? Kommer jag att klara min nya kylare nummer två?


Inlägg: 172
Det ser ut som en nymålad fläkt, tjocka lager färg ger en plastisk kontaktyta som kan medföra att skruvarna släpper. Helst ska kontaktytorna vara helt utan färg och det gäller alla kontaktytor i skruvförband vid t.ex. motorfästena som kan få tjocka lager med färg på båda ytorna vid en renovering.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 230
Ort: Göteborg
"Mjuk" färg är också min troligaste orsak till att skruvarna släppte. Fast litet konstigt tycker jag ändå att det är.
Den fläkt som åkte in i kylaren (och blev krokig och är kasserad) målades ett år innan den monterades så den bör ha varit hyfsat torr.
Alla VOLVOs fläktar är väl också målade på kontaktytan från fabriken och det kan inte vara många som lossnar.

Vill man minska risken för att fläkten lossnar skall man nog i alla fall minst ha rena kontaktytor, använda fjäderbrickor och som extra säkerhet använda kemisk gänglåsning. För kylare är inte direkt billiga att köpa nya.

För att inte tala om problemet med att få hem en bil som står trasig på motorvägen. Det är ju inte direkt vanligt att bilen behagar gå sönder bara en halvmil hemifrån och ett par bilintresserade damer stannar inom mindre än en halv minut och erbjuder mig skjuts hem.
Nästa överraskning kom när jag skulle bogsera hem bilen och höll på att sätta fast bogserlinan. Då stannade en "varnings"-lastbil bakom mig. En sådan där som har en jättestor skylt längst bak med en blinkande pil som talar om "Varning! Håll till vänster!". Alldeles gratis stod han kvar tills vi (frugan och jag) jag började bogsera och sedan låg han bakom oss och blinkade ända tills vi svängde av vid nästa motorvägsavfart.


Inlägg: 172
Färg blir aldrig så hård att ingen flytning sker i skruvförband. Originalfläkten har förmodligen ett tunnt lager med färg som inte flyter mer än vad som är tillåtet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 172
Per Lu skrev:
Denna gång har jag dragit åt lika hårt som förut, använt gänglåsning och dessutom fjäderbricka samt låst bultskallarna med ståltråd som man gjorde förr.

Det som kan hända nu om alltför mycket färg finns kvar i kontaktytorna är att fläkten efter ett tag inte är fastklämd utan sitter löst och sakta nöter av skruvarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 230
Ort: Göteborg
Vis av erfarenmhet kommer jag kolla hur fläkten sitter fast i framtiden.

Precis som jag gör med alla andra (viktigare) skruvar på bilen. Jag har ju haft nästan hela bilen isärplockad (allt utom växellåda och överväxel) och har redan i år (börjde köra i våras) kollat över de viktigaste förbanden ett par gånger. Tex bakvagn, kardanaxel, framvagn, styrstag, vattenpump, generator, slangklämmor. Fast fläkten fanns inte med på listan. Det gör den nu!

Jag bestämde mig redan från början att undvika riktigt långa resor första sommaren. Man får nog räkna med en del överraskningar när "hela bilen" varit isärplockat och bilen är helt "ny" (erfarenhetsmässigt) för mig.

Det var skillnad med min gamla BMW 3.0S -72 som jag under 33 år körde 60.000 mil med. Den bilen överraskade mig väldigt sällan. Under årens lopp hade jag lärt mig hur de flesta kommande felen lät eller yppade sig innan dom blivit riktiga fel (dvs stopp). Och då kunde jag fixa dom redan i förväg.
Bara en gång på 60.000 mil (mellan 15.000 och 75.000 mil i min ägo) kom jag inte dit jag ville. Det var när kardanaxeln gick av. Det var en dålig svets som genererade ett utmattningsbrott efter många år. Det felet lyckades jag inte förutse i förväg.


Återgå till Motorer