Forumindex Bilens kategorier Motorer Är vissa årsmodeller av B20 bättre än andra? /Martin Engdahl

Är vissa årsmodeller av B20 bättre än andra? /Martin Engdahl

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 151
Ort: Karlskoga

Är vissa årsmodeller av B20 motorn bättre än andra? av Martin Engdahl!

Bild
Bild
(Martin Engdahl Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-10-11!)

Aktuella länkar:
KG Trimning!
TG Motor!

Inlägget om Är vissa årsmodeller av B20 motorn bättre än andra? av Martin Engdahl! kommer från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-10-11.

Vilken kamaxel ska jag köpa till min B20 motor?

Det finns en hel del klassiska Volvo kamaxlar men även nya typer av kamaxlar,
specialkamaxlar att köpa till B18/B20 motorer från tex KG trimning!

Bild

Volvo´s kamaxel typ C, D och K är de mest populära kamaxlarna till en P1800. Har provat kamaxel typ C, D, K och R i mina B18/B20 motorer. Jag föredrar personligen kamaxel typ K som har bra vridmoment och skaplig effekt. Kamaxel typ K är lite vassare än D.

Byte till specialkamaxel från KG trimning

KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU!

Bild

Byte till specialkamaxel från TG Motor!

Bild

Specialslipade kamaxlar som finns att köpa till B18/B20 motorer från tex TG Motor! Tex TG 761 som är något starkare än D. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU!

Bild

Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!

Passa samtidigt på att konvertera B20 motorn till blyfri bensin!

Michael Bengtzing skrev:
"Enklast är tex att köpa en blyfri B18/B20 topp från VP-Autoparts. En färdigbyggd och blyfri konverterad B20 topp kostar ca 4300kr med ifrästa hårdmetallsäten för insug/avgas inkl. rostfria insugsventiler/avgasventiler.
Nya styrningar är monterade och konverterade för blyfri bensin. Nya ventiler, ventilfjädrar och tätningar ingår.
Jag köpte en blyfri B20 topp från VP-Autoparts som var planad 3,5mm för bättre kompression och högre effekt!"

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Bild

Michael Bengtzing skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid byte till en blyfri B18/B20 topp tex från VP-Autoparts!"

Bild

Kontrollera noga att du köper en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp.

Bild

Trimning av B20 motor med blyfri topp!

Michael Bengtzing skrev:
"Trimning av B20 motor med blyfritt topplock från VP-Autoparts!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2017-02-02!)

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-02-02!)

Michael Bengtzing skrev:
"Motorrummet på min röda P1800 -64. B20 motor med dubbelt avgasgrenrör, blyfri B20 topp från VP-Autoparts. Den blyfria B20 toppen från VP-Autoparts är planad 3,5 mm och konverterad till blyfri bensin! Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Förgasare är renoverade dubbla SU med nya KD-nålar. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter, ger ca 130hk. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!"

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Med vänlig hälsning
Michael Bengtzing
5e ägare röd P1800 1964 chassi #11795 och 1a ägare vit P1800 1965 chassi #16066.


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Återgå till Motorer