Forumindex Bilens kategorier Motorer Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin

Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 159
Ort: Karlskoga

Michael Bengtzing skrev:
"Har bytt till blyfri topp med tanke på miljön!"

Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin!

Bild
(Christina Kieri Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-03-31! :D )

Christer Johansson skrev:
"Hej Michael!
Jag ville bara skriva en liten rad och tacka för omnämnandet i artikeln du skrev i Nr 1-2017 av 1800 Magasinet.
Mycket uppskattat från vår sida!
//Crille"
(Mail från VP-Autoparts VD Christer Johansson den 2017-03-28!)

vp_autoparts.jpg
vp_autoparts.jpg (29.36 KiB) Visad 2107 gånger

Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin från P1800 Magasinet Nr 1 2017!

Bild
(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin! P1800 Magasinet Nr 1 2017)

Bild
(Mektips: Hur man enkelt konverterar B18/B20 motorn till blyfri bensin! P1800 Magasinet Nr 1 2017)

Michael Bengtzing skrev:
"Ett enkelt sätt att konvertera B18/B20 motorn till blyfri bensin är tex att köpa en blyfri topp från VP-Autoparts. En färdigbyggd och blyfri konverterad B20 topp kostar ca 4300kr med ifrästa hårdmetallsäten för insug/avgas inkl. rostfria insugsventiler/avgasventiler.
I den blyfria toppen är nya styrningar monterade och konverterade för blyfri bensin. Nya ventiler, ventilfjädrar och tätningar ingår.
Jag köpte en blyfri B20 topp från VP-Autoparts som var planad 3,5mm för bättre kompression och högre effekt!"

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Bild

Michael Bengtzing skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid byte till en blyfri B18/B20 topp tex från VP-Autoparts!"

Bild

Michael Bengtzing skrev:
"Kontrollera noga att du köper en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp!"

Bild

Michael Bengtzing skrev:
Motorrummet på min röda P1800 -64. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör och blyfri B20 topp från VP-Autoparts.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Den blyfria B20 toppen från VP-Autoparts är planad 3,5 mm och konverterad till blyfri bensin! Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)! Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar av Uno Kruse i Hallstahammar! Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6000 RPM. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Michael Bengtzing skrev:
"Här kommer lite tips och tricks för att få en P1800 att gå bättre!"

Dubbla SU med nya KD nålar!

Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!
Kvalitetsrenovering av dubbla SU utförs bla av Uno Kruse i Hallstahammar.

Dubbla SU med aluminium insug P1800 1961-1966

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248

Bild
Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!

Här finns 7 extra hästkrafter för P1800 1961-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har separat avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör. P1800 av årsmodell 1966 har separat aluminiuminsug och original avgasgrenrör i gjutjärn med dubbla utblås.

Dubbla SU med grenrör av gjutjärn på P1800 av årsmodell 1967-1968
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

Från och med årsmodell 1967 har alla P1800 ett kombinerat insug/avgasgrenrör i gjutjärn.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)

B20E med insprutning har aluminium insugningsrör och separat avgasgrenrör i gjutjärn.

Bild

Det är aldrig för sent för att börja trimma eller tävla!

/Hälsningar Baby Blue Racing Team!

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-12-30!)



Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "[/size]



Återgå till Motorer

cron