Skaparen har just signerat sitt verk

Mitt möte med skaparen

Det stod i vår lokala tidning att det skulle öppnas en ny Pelle P butik i Varberg och Pelle Pettersson skulle medverka. Jag tog kontakt med Jarl Alfgården och frågade om de var intresserade av att ha en P 1800 parkerad som en blickfångare utanför butiken. Det behövdes ingen övertalning utan han nappade direkt på mitt förslag

På lördag förmiddag körde jag dom 15 km. in till Varberg och fick en perfekt parkering utanför butiken. Det var en fin vårdag med solsken och mycket folk i stan. En P 1800 drar alltid till sig mycket uppmärksamhet och det gjorde säkert sitt till att det hela tiden var mycket folk kring bilen och butiken.

Jag fick flera tillfällen att prata med Pelle Pettersson. Många människor har minnen och relationer till P 1800. En vanlig fråga från dom som visste kopplingen mellan Pelle Pettersson och P 1800 var om han hade gjort det? Och det kunde jag bekräfta, alltså skrivit sin namnteckning på insidan av bagageluckan.

Jag hörde när en man som stod och pratade med Pelle och frågade vad han tyckte om bilen? ”Den är mycket fin – en av de bättre” blev svaret. Vem kan bättre avgöra det än mannen – myten – legenden Pelle Pettersson. Med tanke på att bilen har gått 260 mil sedan renoveringen blev klar 1994 varav 29 mil de första 13 åren så har ju inte slitaget varit så stort.

Men säg den glädje som varar för evigt. Efter ett par timmar kommer en P-lisa som hade missat alla charmkurser på 80-talet och påpekade att bilen stod på en gågata. Den stod inte i vägen men det hjälpte inte. Det var bara att tacka för mig och åka hemåt. Men jag fick några timmar som berikade mitt liv samtidigt som många människor fick chansen att ta kort och uppleva nostalgiska minnen.

Bengt Gunnarson Rolfstorp     medl.6306

Kommentera