Forumindex Bilens kategorier Karosseri Laga rostskador

Laga rostskador

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 17 apr 2017, 12:10

Inlägg: 6
Hur hanterar man lämpligast rost skador som bilder beskriver.
Jag ta gärna mot tips.

Jag förstår givetvis att optimalt är att byta plåt men om det finns relevanta alternativ tar jag gärna del av det.
Bilagor
IMG_0901.JPG
Ovan bakljus V sida
IMG_0901.JPG (1.74 MiB) Visad 370 gånger
IMG_0897.JPG
Sida dörr
IMG_0897.JPG (1.77 MiB) Visad 370 gånger
IMG_0896.JPG
Nerkant dörr
IMG_0896.JPG (2.84 MiB) Visad 370 gånger

Inlägg 17 apr 2017, 15:25

Inlägg: 125
Laga rostskador gör man genom att byta rostskadad plåt mot ny. Dölja skador kan man göra med färg, spackel, fönsterkitt, underredsmassa samt en mängd andra substanser.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.

Inlägg 17 apr 2017, 16:51

Inlägg: 164
Ort: Göteborg
Är det ett litet område (några få cm2) där rosten gått på djupet så att plåten blivit tunn eller det kanske tom blivit hål på mindre ytor kan man "fylla i" med MIG/TIG-svetsen utan att ta bort den gamla plåten. Efter att ha slipat det svetsade området med vinkelslipen kan lagningen bli helt osynlig.

Har det blivit hål så börjar man att svetsa runt hålet så att man får en "stadig" kant att svetsa vidare från. Sedan svetsar man runt hålets kant i allt mindre cirklar tills hålet är helt igenfyllt

Ett alternativ är att lägga en "tjock" kopparplåt på baksidan av det tunna stället (eller hålet) och svetsa mot. När man då bränner hål på den tunna plåten (för det kommer man nog att göra) kan man fortsätta att svetsa mot kopparen tills man fyllt igen det tunna stället eller hålet. Svetsen fastnar aldrig i kopparplåten eftersom värmen i den leds bort så snabbt att kopparplåten aldrig smälter. När man svetsat klart tar men bort kopparplåten och har en plan svets där kopparplåten legat. Detta är tex en perfekt metod om man vill svetsa igen skruvhål efter en borttagen dragkrok

För att använda en sådan lagningsmetod måste dels stället man skall laga ha en liten utbredning där plåten är tunn av rost och ställen där det rostat hål måste vara ännu mindre. Annars är det enklare och bättre att kapa bort det dåliga stället och lägga i ny plåt.
Personligen tycker jag det både blir bättre resultat och ett enklare arbete om den nya plåten läggs kant-i-kant med den gamla påten. På följande bild kommer jag att lägga i en ny plåtbit (den grå) kant-i-kant med den gamla plåten samt har jag svetsat igen några mindre hål (mellan grå plåten och det uppkapade hålet) enligt första metoden ovan utan att först kapa bort något och utan kopparplåt bakom
4 liten.jpg
4 liten.jpg (262.46 KiB) Visad 355 gånger


Annars rekommenderar många att falsa den nya plåten och lägga den i fördjupning "på" den gamla plåten. Då använder man en sådan här falstång https://shop.berner.eu/se-sv/p/258768-h ... 60-mm.html

Inlägg 17 apr 2017, 17:34

Inlägg: 6
Tack för utmärkta tips med instruktioner !

MVH
Sam

Inlägg 17 apr 2017, 18:09

Inlägg: 164
Ort: Göteborg
På din första bild (0901) är rostskadorna nära en skarv. Med största sannolikhet har du rost i skarven (under det ljusgrå "kittet") och då går det inte att svetsa. Det får absolut inte finnas (mycket) rost i närheten som svetsen kan smälta. I så fall kan dennna rost hamna i svetsen och då "sprutar" det när man svetsar och får man porer i svetsen och allt blir bara "skit".

Här finns bara två alternativ som jag ser det:
1. Kapa bort och svetsa i ny plåt. Det blir bäst!
2. Blästra helt rent från rost (det är det ju i stort sett redan), knacka ner plåten en aning och sedan tennspackla. Förutom svetsning är tenn (om det görs riktigt) det enda jag skulle kunna tänka mig att laga ett litet rosthål med (i en icke bärande plåt) om plåten är bra runt omkring. Det blir hållbart och det är liten risk för att rosten skall krypa mellan tenn och plåt så att tennet lossnar. Rostskyddar man baksidan ordentligt så är den risken mycket liten
http://www.lerocustom.com/tennspackling.htm
https://www.youtube.com/watch?v=GlzzPi_4jpk
https://www.youtube.com/watch?v=3L1HEfQZ-0g
https://www.youtube.com/watch?v=1CGE6B4FBis

Tänk bara på att om du har flera hål i rad efter varandra som på bilden 0896 så är plåten med stor sannolikhet dålig efter hela sträckan och då kapar man bort "hela skiten" och svetsar i nytt. Annars är risken om man lagar alla tre hålen med tex tenn så kan det mycket snart rosta hål mellan de tre hålen eftersom plåten säkert är angripen av rost där också. Och det vore ju synd om man har lagt ner en massa pengar på en lackering.

Ett tips om du skall lägga in fler bilder i forumet är att minska deras storlek (med tex Paint som finns i Windows) till runt 100-150 Kb för annars blir dom för stora och svåra att få grepp om

Tillagt 170418:
Trots att jag svetsat mycket rost på mina bilar genom åren överraskas jag fortfarande av hur mycket mer plåt jag behöver byta ut jämfört med vad det från början ser ut att behöva bytas. Det vanligaste är att jag får byta ut bortåt 10 ggr så mycket plåt som jag trodde. Och det är inte helt ovanligt att det slutar med att jag bytt ut 50-100 ggr så mycket plåt som jag från början trodde skulle behöva bytas. Då är min utgångspunkt att lagningen skall göras så bra att den håller minst 10-20 år på en vardagsbil utan att behöva göras om. Detta under förutsättning att lagningen rostskyddas ordentligt på både fram- och baksidan och att bilen sedan genomgår rostskyddsbehandlingar med jämna mellanrum


Återgå till Karosseri

cron